טיפים להעסקת עובד זר סיעודי

למידע נוסף צרו קשר

טיפים להעסקת עובד זר סיעודי

כאשר בוחנים את התחום של העובדים זרים בסיעוד  מגלים שהעסקה מוצלחת של עובד זר מתחילה בהכנה של המטופל, ממשיכה בכימיה טובה בין השניים, בתאום ציפיות ובהקפדה על הזכויות – הן של המטופל והן של המטפל  – וכמובן, הרבה מזל !!!!. להלן 10 טיפים, שביצועם עשוי להקל על תהליך העסקת העובד הזר ולהוביל לשביעות רצון הן מצד המשפחה והן מצד המטפל.

  1. הכנה של המטופל

ההיכרות הראשונה של הקשיש עם המטפל איננה תמיד קלה. מעורבים כאן גורמים פסיכולוגיים ונפשיים רבי עוצמה ובהם אובדן העצמאות, הקושי להכניס מישהו זר הביתה, התחושה של אובדן שליטה והחשש מפני אדם זר ומפני מצב חדש ובלתי ידוע. יש להכין את הקשיש לעומד לקרות, לדבר עימו בפתיחות על המצב שנוצר המחייב הכנסה של מטפל באופן קבוע ולהגיע להשלמה מירבית עם המצב הזה.

  • תיאום הציפיות עם חברת ההשמה

עובד סוציאלי, נציג של חברת ההשמה, יגיע לבית המטופל ויתרשם מצרכיו, חשוב לציין בפניו דרישות מיוחדות כגון: שפות, שמירה על כשרות ומנהגים, מבנה הגוף של המטופל, מגדר המטפל הרצוי, המצב הסיעודי של המטופל

  • כימייה עם המטופל

העסקה מוצלחת של עובד או עובדת סיעודית, מתחילה בכימיה טובה עם המטופל. חשוב מאוד לשים לב לתגובת המטופל כבר בפגישה הראשונה. חשוב לנסות לקרוא את שפת הגוף של השניים, לראות האם הם נינוחים, האם יש מתח שנוצר בצורת הישיבה, בצוואר וכן הלאה. חשוב לזכור שגם כשאין "קליק" מידי בין הקשיש לבין המטפל או המטפלת, הקשר צפוי להתהדק עם הזמן, לאחר תקופה של התרגלות והסתגלות.

  • תיאום ציפיות

לאחר הבחירה בעובד או בעובדת הסיעודיים, חשוב מאוד לקיים שיחה רצינית של תאום ציפיות. הדבר נכון גם במידה ומדובר בעובד בעל ניסיון תעסוקתי בישראל, וגם אם מדובר בעובד שמגיע לכאן לראשונה. לכל משפחה ולכל מטופל יש מערכת ערכים שונה וציפיות שונות מהמטפלים. באותה המידה, לכל מטפל ציפיות משלו, אופי משלו, וצורת התנהלות משלו.

לכן, חשוב כבר בתחילת ההעסקה להסביר לעובד מהן הציפיות ממנו, צריך להרחיב על הקשיים של המטופל, לספר על האופי שלו, על המנהגים השונים שהוא חי על פיהם כגון שמירת כשרות, צמחונות, שמירה על השקט, וכן הלאה. באותו אופן, כדאי גם ללמוד להכיר את העובד החדש, מה חשוב לו והאם יש לו בקשות מיוחדות.

  • כתיבת חוזה עבודה

מומלץ לכתוב את הגדרות התפקיד והציפיות המסוכמות בין המשפחה ובין המטפל. לחוזה שכזה כדאי להכניס: המטלות היומיומיות, שעות עבודה ומנוחה, סדר יום, מה עושים בשעות הפנאי, הסכמים על שימוש במחשב וטלוויזיה, שיחות טלפון, זמני יציאה או הישארות בשבתות וחגים וכדו'.

  • שמירה על זכויות המטופל

יש להיות במעקב ובשמירה על המטופל ולוודא שמקבל מענה על כל צרכיו, החל במזון, רחצה ותרופות וכלה ביחס חם, תשומת לב וכבוד. בני המשפחה צריכים להיות ערים לשינויים במצב הרוח של המטופל ולוודא עימו שאכן המטפל מבצע את עבודתו כפי שסוכם בתיאום ציפיות.

  • שמירה על זכויות המטפל

למטפל זכות לקבל יחס של כבוד ותמיכה ממעסיקיו וכן חשוב והכרחי לשמור על הזכויות הקבועות בחוק הנוגעות לתנאי השכר, המגורים, ביטוח רפואי, החופשות וזכויות סוציאליות. לשם שמירה על מערכת יחסים תקינה, מאוד חשוב שבני המשפחה של המטופל יתעניינו במטפל, בשלומו, יטו אוזן קשבת ויבררו מפעם לפעם את שביעות רצונו ממקום העבודה. שיחות מעין אלה הנוגעות לשביעות הרצון, כדאי לתעד.

  • מעקב אחר תשלומים

מאוד מומלץ לנהל פנקס תשלומים המתעד את הסכומים המדויקים העוברים מהמשפחה אל המטפל, חשוב לציין מתנות, דמי כיס, מפרעות, הלוואות או כל תשלום יוצא דופן ולהקפיד על התיעוד הנכון עם תאריך חתימתו של העובד. כלי זה יהווה פיקוח ובקרה וימנע ויכוחים או אי הסכמה עתידיים. באופן דומה מומלץ לנהל רישום על ימי חופשה ומחלה, בין אם העובד ניצל אותם או שנשאר לעבוד בהם וקיבל על כך תשלום.

  • שמירה על חפצים יקרי ערך

במידה ובבית מוחזקים חפצי ערך בעלי ערך סנטימנטלי או כספי, מומלץ להוציאם או לאפסן אותם בכספת

  1. שקט נפשי לבני המשפחה

בשביל להיות סמוכים ובטוחים שהמטופל מקבל טיפול טוב, דואג ואכפתי, מומלץ להתקין מצלמות בביתו, לצרכי מעקב ושקט נפשי.

דילוג לתוכן